Omdöme

Omdömets betyg:

Sajten:

Utbudet:

Trygghet:

Kvalitet:

Pris:

Fördelar:
  • Stort utbud
  • Seriös & etablerad bank
  • Bra kundservice
  • Möjlighet till sparande
  • Bra internetbank
Nackdelar:
  • Inte alltid de bästa priserna
Utbud:
Internetbank Privatlån Blancolån Bolån Lånelöfte

Nordea är en av Sveriges fyra storbanker och bildades år 2000 genom en sammanslagning av Kreditkassen, Merita-Nordbanken och Unibank. Nordea är verksamt i hela 19 länder och över 11 miljoner kunder och Nordeas internetbank har över 6,2 miljoner användare vilket gör deras internetbank till en av världens absolut största internetbanker. Nordea är alltså helt klart en av de stora spelarna i branschen men vad betyder det för dig som kund? Är man bra bara för att man är störst? Det kommer vi ta reda på i det här omdömet där vi grillar Nordea precis som vilken annan bank eller långivare som helst!

Nordeas tjänster

Eftersom Nordea är en av de absolut största bankerna i Europe så blir man inte förvånad när man tittar på deras tjänsteutbud. Jag förväntar mig nästan att se ett komplett utbud från en bank som Nordea och så är också fallet. Nordea erbjuder allt inom personkonto, bankkonto till såväl privatpersoner och företagskunder. De erbjuder kompletta tjänster inom privat- och blancolån, bolån och billån. Det går även att spara i massvis med olika fonder både vanligt sparande och pensionssparande. De har även erbjudanden inom försäkringar till både privatpersoner och företagskunder. Helt enkelt ett fullkomligt komplett utbud. Men vi ska även ta en närmare titt på deras privatlån.

Såhär betygsätter vi Nordea

Dels tittar vi på hur bra deras sajt är för användaren, vi kollar att den är tydligt uppbyggd och att den är användarvänlig. Sen testar vi hela ansökningsprocessen för ett privatlån för att se om det är enkelt eller svårt att ansöka om ett lån. Vi bedömer även på vad dom har för räntespann på sina privatlån och om det finns några ”dolda” avgifter och isåfall om dessa avgifter är orimligt höga som vissa banker brukar ha. Eftersom vi anser att kundbemötande och kundsupport är en mycket viktig del så testar vi även supporten genom att kontakta banken i fråga med ett par kluriga standardfrågor som vi ställer i alla våra bankomdömen för att se om vi får bra hjälp och ett trevligt bemötande. Väldigt många människor har börjat hantera sina vardagliga ärenden mer och mer från mobilen, därför bedömer vi även hur pass enkelt det är att använda Nordeas tjänster i mobilen, antingen via hemsidan eller via någon mobilapp till smartphones. Då kör vi igång själva omdömet!

Nordeas sajt

När jag först besöker Nordeas sajt får jag helt ärligt lite papperssmak i munnen, den ser inte alls rolig ut. Det ser ut som en typisk banksajt. Texten är liten och plottrig, designen är stel och tråkig. Men vad kan man förvänta sig av en av Europas största banker. Det finns åtminstone inga rörliga element på sidan som stör och det är relativt tydligt var man ska klicka för att logga in och det finns en tydlig huvudmeny för att komma åt undersidor om lån, sparande och så vidare.

Ansökningsprocessen för att ta ett privatlån

För att verkligen sätta användarvänligheten på prov kommer jag att testansöka om ett privatlån på 80 000 kronor med en önskad avbetalningsperiod på 12 år.

Steg 1 av 5. För att komma till sidan för lån klickar jag på ”Lån” i huvudmenyn vilket känns som den enklaste vägen även om jag är lite besviken över att det inte finns en lånekalkylator direkt på startsidan. Efter att ha valt privatlån i menyn får jag ytterligare två alternativ, om jag redan är kund ska jag tydligen logga in för att ansöka om lånet men det finns även ett val för att ansöka om man inte redan är kund, så jag klickar där.

Steg 2 av 5. Här finns det ett steg-för-steg formulär med tre fält som ska fyllas i; lånets storlek, lånebelopp, återbetalningstid. Så jag väljer ”låna under 200 000 kronor” i första fältet, skriver in 80000 i fältet för lånebelopp och så väljer jag 12 år i listan för återbetalningstid vilket är den längsta återbetalningstiden man kan välja och så trycker jag på nästa steg.

Steg 3 av 5. Det här steget är väldigt enkelt, det är bara att fylla i om man ansöker om lånet själv eller om man har en medsökande. I det här fallet är jag själv så jag väljer det. I det andra fältet ska man fylla i vad man har för lön eller pension och det är här det blir lite otydligt. Ska jag fylla i månadslön eller årslön? Det framgår inte riktigt, jag chansar på månadslön så jag skriver in det. Det tredje fältet för om man har övriga inkomster är valfritt så det hoppar jag över.

Steg 4 av 5. I det här steget var det lite fler fält att fylla i, här ska det fyllas i personnummer, namn, adress, telefonnummer, arbetsgivare. Men det är också sista steget så det är inga problem. Jag fyller i alla dessa fält och trycker mig vidare till nästa steg efter att ha läst villkoren ordentligt.

Steg 5 av 5. Nu är ansökan i princip klar, här ska man bara granska informationen man har angivit och dubbelkolla att allt står rätt till, sedan är det bara att trycka på ansökningsknappen för att slutföra låneansökan.

Även fast själva ansökningsprocessen gick ganska smidigt till så var det ett par frågetecken på vägen och jag är fortfarande inte helt säker på att inkomsten fick rätt format samtidigt som det inte var så jätteskön känsla att fylla i fälten. Dom hade gärna kunnat få ha ett extra steg för att sista steget skulle kunna ha färre fält. Även tydligare beskrivning på fälten hade varit ett plus. Men överlag så gick allt relativt smidigt till. Så här får dom helt klart godkänt.

Räntespann

För det första måste jag nämna att även efter att jag gått igenom hela ansökningsprocessen till lånet så har jag fortfarande inte fått se något räkneexempel på räntan. Många andra banker och långivare har en räknekalkylator där man enkelt kan få ett hum om månadskostnad, ränta och så vidare, men inte här, så jag får manuellt försöka leta upp informationen om räntan.

Väl tillbaka på startsidan har dom en knapp som går till priser och räntor. Sedan måste man klicka sig vidare till en flik som heter räntor för lån och krediter och där finns det information om räntorna för privatlånen. Räntorna skiljer sig ganska mycket beroende på om man är premiumkund, förmånskund eller icke kund. Det framgår inte så tydligt vad förmånskund eller premiumkund är men räntan är helt klart bäst för förmånskunden där den ligger på 5,45% vilket faktiskt är lägre än vad jag förväntade mig en av storbank som Nordea. Den räntan är helt klart konkurrenskraftig i jämförelse med andra banker och långivare. Däremot är ordinarie räntan på 8,20% vilket är betydligt högre men ändå inte orimligt högt.

”Dolda” avgifter

Nordea omdöme
Betyg 3.8 av 5

Information om Nordea

Nordea Screenshot
Telefon:0771-350 360
Email:info@nordea.se
Öppettider mån-fre:09.00-17.00
Org.nr:516406-0120
Adress:Lokala variationer